Pegang tanganku Sahabat

Choose wisely. A friend who reminds you of Allah SWT is the best. 👭


Jika engkau punya teman yg membantumu taat kepada Allah, 
maka peganglah erat-erat dia,
jangan pernah kau lepaskannya.
Karana mencari teman baik itu susah, tetapi melepaskannya sangat mudah .


Diriwayatkan bahawa apabila penghuni Syurga telah masuk ke dalam Syurga, lalu mereka tidak menemukan sahabat2 mereka yg selalu bersama mereka dahulu di dunia.
Mereka bertanya tentang Sahabat mereka kepada Allah:

 "Yaa Rabb, kami tidak melihat sahabat2 kami yang sewaktu di dunia shalat bersama kami, puasa bersama kami dan berjuang bersama kami."


Maka Allah berfirman: "Pergilah ke neraka, lalu keluarkan sahabat2mu yg di hatinya ada Iman walaupun hanya sebesar zarrah." (HR. Ibnul Mubarak dalam kitab Az-Zuhud)


Imam Al-Hasan Al-Bashri berkata: "Perbanyaklah sahabat-sahabat mu'minmu, karena mereka memiliki Syafa'at pada hari kiamat"


Ibnul Jauzi pernah berpesan kepada sahabat2nya sambil menangis: "Jika kalian tidak menemukan aku nanti di Syurga bersama kalian, maka tolonglah bertanya kepada Allah tentang aku:


Wahai Rabb Kami...Hamba-Mu fulan, sewaktu di dunia selalu mengingatkan kami tentangMu. Maka masukkanlah dia bersama kami di Syurga-Mu"


Yaa Rabb...ْAku Memohon kepada-Mu.. Kurniakanlah kepadaku sahabat2 yg selalu mengajakku utk tunduk patuh & taat kepada syariat-Mu..Kekalkanlah persahabatan kami hingga kami bertemu di Syurga Mu. Aamiin

25 /10 /2015 

Comments

Popular posts from this blog

Ujian Kelayakan YIK

GURU BARU DI MML

Interview Kafa