Ujian Hidup Seorang Hamba

Angin sepoi-sepoi meniup . Aku yang sedang termenung di jendela merasakan kedinginan pagi  . Di luar jendela penuh dengan tanaman hijau - hijauan . Membuatkan aku rasa tenang  dan termenung buat seketika.

Aku termenung . Memikirkan nasib diri yang tidak keruan .

Aku sakit .
Sakit dengan ujian yang diberi dari ilahi .
Tapi inilah sebuah perjuangan .
Melawan penyakit yang ada dalam diri .

Kekadang aku terfikir ,
kenapa aku sakit ,
ya . jawapanya mungkin ini sebuah kafarah dosa .
Supaya aku ingat pada-Nya pada setiap masa dan ketika .

Kerana pada masa itu aku hanya mampu mengadu pada Dia .
Saat ini bukan dunia yang kucari .
Saat ini hanya mati yang ku ingati .
Saat ini hanya  ilahi yang aku rindui.

Sakit . Perit .

Tapi inilah yang perlu ku lalui.

Yaa .Aku tahu . Ujian ini kerana Dia sayang pada hamba-Nya .
Dan aku bersyukur kerana aku salah satu  dari orang yang diuji  .

Aku redha . Redha dengan ujian ini .
Kerana ini satu kafarah dosa , yang boleh menguggurkan dosa yang ada pada diri .

Ya  . Mungkin .
Dulu aku lupa pada ilahi .
Sibuk kejar duniawi .
Sibuk memikirkan kehidupan sementara ini.
Tapi aku lupa Dia yang memberi .

Saat ini aku mengaku . 

Dia yang memberi dan Dia yang menarik kembali.

Aku pasrah ..
Kerana ini yang terbaik untuk diri .

Air mata menitis tanpa aku sedari .

Terima Kasih Tuhan atas peringatan ini .

----------------------------------------

Sahabat . Aku tau kau mampu hadapi .
Kamu hanya diuji oleh ilahi untuk mengetahui kemampuan diri .

Salam Sayang . Qawiy 🌹
-CikTinggi-





Comments

Popular posts from this blog

Ujian Kelayakan YIK

GURU BARU DI MML

Interview Kafa