okey . back to the story . PART 3

Cara Belajar di Arab Mikro.

Cara pembelajaran tak tetap lah , sebab semua ikut atas mood Ust Rosdi .
Kalau kebiasaan pagi tu , pukul 8 perlu masuk dewan , ustaz Rosdi mengajar semua level
( kecuali darjah 6 ) , yang PMR ,SPM , STAM , semua dikurung dalam dewan tu sampai pukul 10.30.
Kiranya dalam dewan ni Ustaz Rosdi ajar yang asas Bahasa Arab lah . Contohnya , ( Hua , Huma, Hum ) tu :D

Pagi dalam dewan Ustaz Rosdi yang mengajar .

Lepas sudah mengajar dalam dewan , semua pelajar  masuk dalam kelas masing-masing , belajar dalam kelas bersama Ustaz Muda masing-masing . *Kadang2 Ust Ros yang masuk mengajar ,atas mood dan masa  terluang Ustaz lah*

Pukul 11.00- 12,30 kebiasaannya  Ustaz buka laptop , kitorang sami' (mendengar) dan takallam ( bercakap ) asas Bahasa Arab . Masa ni perlu mengingat asas-asas percakapan Bahasa Arab untuk di -test tengahari nanti.Memang asas , tapi nilah masa untuk memperkemaskan lagi Bahasa Arab anda .

Tengahari kelas start dalam pukul 2.30 - 5.00.  Nilah masa untuk membuat latihan dalam buku . Di'test' apa yang dihafal . Pastu tasmik depan Ustaz . Ustaz akan test bila-bila masa je. So memang tiap-tiap hari tu kena flashback balik lah apa yang dihafal .

Kelas malam tu , belajar i'rab , vocab , ayat 10, buat isyak dan sebagainya . Banyak Nahu Sorof  lah yang diajar .

Masa mula-mula belajar ni semua aku boleh ikut dengan baik . Tapi satu je yang kurang => ayat 10 .
Ayat 10 ni aku memang pening lalat . Sebab kat sekolah belajar cara lain , datang sini diperkenalkan cara lain , tu yang ambik masa sikit nak memahami ayat 10 dengan baik .*Tapi alhamdulillah... seminggu sebelum nak habis kelas tu dah boleh paham* haha,

Kalau isyak tu idk lah kenapa takleh keluarkan apa yang aku hafal selama ni , aku rasa limited masa nak buat ayat , banyak aku rasa kekurangan bila buat isyak . Huh.

Haaa,, banyak lagi yang nak diceritakan , tapii ,..,., sokeylah , atas tu pun korang penat nak baca dah kan , so yang lain aku simpan dalam bank memori otak aku dulu . Ada masa lagi aku cerita . :)














Comments

Popular posts from this blog

Ujian Kelayakan YIK

GURU BARU DI MML

Interview Kafa